23. desember 2008

Mor kopierer DVD'er

Har utrolig nok aldri hatt behov for å brenne en DVD. Det har ikke stått på manglende maskin- og programvare. De siste PC'ene jeg har kjøpt har vært med både brenner og spiller og et-eller-annet-program ferdiginstallert som dog har vist seg å enten ikke holde mål, ikke være fullversjon eller ha manglende funksjonalitet ("kjøp oppgradering av programmet for å få lov til å brenne").

Så sitter jeg her med et plutselig behov for å brenne en plate eller to, og 25 DVD'er handlet inn for den nette sum av 149 Elkjøp-kroner.

Hva nå.

1) Trenger å komprimere DVD'en jeg ønsker å kopiere
2) Trenger å kopiere filene ut på en tom DVD.


Til første punkt prøver jeg meg med gratisprogrammet DVD Shrink, anbefalt av digi.no og tu.no tidligere i år.

Til andre punkt - brenningen - prøver jeg meg med gratisprogrammet CdBurnerXP, også det anbefalt av Teknisk Ukeblad tidligere i år.

DVDShrink ble lastet ned i versjon 3.2.0.15.
CDBurnerXP ble lastet ned i versjon 4.2.3.1110.


...forsøk avbrutt da det viste seg at min Acer Aspire 1452LCi ikke hadde den DVD-brenneren den på et klistremerke påstod at den hadde.

CD'er ja - DVD'er nei.

Jaja.

blog comments powered by Disqus