Men noe er felles. Min 35 år eldre samtalepartner, bonde gjennom et langt liv, hadde vært under gradvis nedtrapping de siste 2-3 år men vært med på å bygge opp en samdriftsfjøs. 4 selvstendige bønder som hadde lagt ned hver sine småbruk for å i stedet gå sammen om å investere i og bygge opp en moderne samdrift. 4 karer med hver sine arbeidsmåter og særegenheter var tvunget til å samarbeide.
Erfaringen til min samtalepartner - nå ved prosjektes slutt (fjøsen ble tatt i bruk sist sommer) var at det meste gikk om man hadde entusiasme. Man kunne godta det meste av mangel på kompetanse, sosiale antenner og hvem vet hva: så man entusiasme i sin kollega så visste man i alle fall at det var noe å bygge på.
Min bakgrunn er helt annerledes - har vært i IT-bransjen i vel 10 år - og her har samarbeid i prosjekter av ymse slag vært hverdagen hele tiden. Forskjellige mennesker med ulike særegenheter, svakeheter, styrker og spesialiteter.
Og ser man entusiasme på første prosjektdag da vet man at man allerede er svært mye nærmere målet.
Problemet med nettet er at man bare skummer over ting. Men forfatterne av denne online-boken virker å ha samme oppfatning. Kapittel 8: "You Can't Fake Enthusiasm".
Enthusiasm. It's one attribute you just can't fake. When it comes time to hire, don't think you need a guru or a tech-celebrity. Often, they're just primadonnas anyway. A happy yet average employee is better than a disgruntled expert.
Og hadde jeg vist dette sitatet til min 35 år eldre slektning i bondestanden tipper jeg han hadde nikket og vært enig.
Rart med det.