10. januar 2008

Bukett til Røise på dagens Tabloid


Flower.
Originally uploaded by polifemus (out of order)
Sjelden jeg har så mye sympati med en kar som det jeg fikk for doktor Røise i dag. Der satt han midt mellom populistene Ole Gunnar Ballo (SV) og Harald Tråle Nesvik (FrP) som blåste seg og hverandre opp til komiske proporsjoner mens de i fullt alvor hamret løs på mannen som i en svak stund hadde tatt medmennesklige hensyn og hjulpet en pasient ved sykehuset til et bedret liv. Slik leger jo skal.

Men neida, de mente han omtrent personlig hadde ansvaret for dundrende milliardunderskudd ved samtlige av landets sykehus fordi han "nektet å følge instruks". Det vil si: hjelpte noen han ikke skulle hjelpe. Det var så jeg lurte på om jeg bodde i USA der ambulansen sikkert snur om du ikke har med deg helseforsikringspapirene dine. Er det slik vi ønsker at våre leger skal være, tenkte jeg.

Røise - en bukett blomster til deg. En lege er først og fremst lege og får du en syk innenfor murene så skal ikke magefølelsen din være "her må jeg sikre at alle papirer er i orden", nei den skal og må være "hva kan jeg gjøre for å lindre smertene dine på en tryggest mulig måte".

3 saker hadde han hatt. 1 Kong Salomo og 2 Jørgen Hattemakere. Jeg lurer på om de to krigsklare politikerne fra hver sin politiske ytterfløy hadde brydd seg om legen kun hadde sagt ja til de to Hattemakerne? Hadde de også da dundret løs på ham? Hadde vi da i det hele tatt hatt debatten? Naturligvis ikke er, naturligvis, svaret på begge spørsmålene. For det å hjelpe Hattemakere må jo da være ansett for å være mer uproblematisk!? Hvor er logikken!?

Utrolig tøft gjort av en person å stå fram på denne måten med så rabiate slå-politisk-mynt mennesker som Ballo og Nesvik klare til kamp for de enklere av velgermassen. Nesvik hadde jeg jo ikke forventet noe av, naturligvis, men at Ballo var så blåst opp og sprekkeferdig av høyverdig moral og klart til å klubbe ned en medmennsklig mann av folket som Røise, det var ytterst spesielt.

Ros også til kommentator Magne Lerø for å ha sett hva saken også handler om. Kanskje blir ikke nye Ny Tid og nye Diplo så forferdelig allikevel.
blog comments powered by Disqus