3. februar 2008

FrP garantist for enda mer bompenger. Heldigvis.

Publisert i dag 17:42:
FrP, Høyre og Tverrpolitisk Liste i Ålesund godtar bompengefinansiering av Lerstadvegen. (...) De tre partiene unngår å bryte avtalen om nei til bompengefinansiering fordi det ikke vil være aktuelt før i 2012 når vegen er ferdig. Thor Bjørlo fra SV er skeptisk. - Jeg er redd dette er nok et vedtak som skyver realiseringen av Lerstadvegen og miljølokket ut i ei ukjent fremtid, sier Bjørlø.





Så da var Arbeiderpartiets bekymringer heldigvis ubegrunnede:

Ålesund Frp sitt nei til bomring setter bom for videre utvikling av Ålesund regionen! (...) Arbeiderpartiet - i likhet med Frp - skulle ønske at den norske stat var villig til å fullfinansiere all veibygging i vår region, men vi innser vi at vi ikke kommer langt med å drømme. Bompenger er dessverre et nødvendig onde for å få sikre at utbygging av de veiene vi trenger, skjer raskere enn det ellers vil skje. Et regnestykke med for eksempel 10 kr pr. passering vil gi 80 mill i året til finansiering. Uten bomring rundt Ålesund er det ikke mulig å finansiere Borgundfjordtunellen, Lerstadvegen og Hamsundsambandet. Lukker vi øynene for dette, vil det få følger for Ålesunds framtid.



Velkommen etter!

Finansiering av ny innfartsveg til Ålesund har vore ei kontroversiell sak i kommunepolitikken i Ålesund i over 20 år. Kampen mot bompengefinansiering har vore hard og innbitt. Då det nye kommunestyret i Ålesund skulle konstituerast i haust, måtte Ålesund Høgre gå med på absolutt veto mot bompengar for å få ein samarbeidsavtale med Frp som sikra Høgre ordføraren.


Og ringvirkningene:

Tresfjordbrua kan bli stoppa av Ålesund. Ålesund sitt bastante nei til bompengar på Lerstadvegen kan utsette bygging av Tresfjordbrua med mange år. Fylkestinget avgjer fylket si prioritering til Nasjonal Transportplan i april.


Dokument nr. 15 (2002-2003), Spørsmål nr. 207, datert 20.12.2002:

Brua fører til en innsparing på ca. 15 km for trafikken på strekningen Ålesund - Dombås og på ca. 22 km for trafikken Molde/Haram/Vestnes - Dombås. Årsdøgntrafikken var i 2000 beregnet til 1 200 biler, og hele 30 pst. av trafikken er tungtrafikk. Veien rundt fjorden som brua skal avløse, er en meget ulykkesbelastet vegstrekning med hele 12 dødsulykker i løpet av 20 år på denne relativt korte strekning. Veien går stort sett gjennom sammenhengende bebyggelse, og trafikken representerer betydelige miljøproblemer.



"Pytt, pytt nån dødsulykke' me hær og nån utforkjøringer me dær: e NÆKTA å betale ei eineste krone i bompænga!"


Ironisk nok (?) ville både vei og bru blitt tilgjengelig vesentlig raskere for befolkningen på Sunnmøre om SV hadde fått det som de ville.

Eller er det rett og slett slik at de som faktisk ønsker å bidra til felleskapet faktisk får mer og raskere tilbake? Det høres jo korrekt ut i all sin banalitet?
blog comments powered by Disqus