1. februar 2008

Hassan får ikke bo

Penger, stabil jobb og gode referanser spiller liten rolle når svensk-somaliske Hassan Hilowle (24) skal leie bolig. "Er du svart? Jeg trodde du var svensk," er kommentarer han møter på visning.


– Det er utrolig sårende, de gir meg ikke en gang sjansen. Jeg føler meg jo svensk, sier han på plettfritt svensk, og legger til at holdningene han møter ikke var der for noen få år siden. –Jeg bodde i Norge for fem år siden også, og da var det ikke sånn, sier han.



Er noen overrasket?
Bryr vi oss?
Sier det oss noe om rasisme i dag?
Eller lyver svenske Hassan?

Hassan Hilowle møtes av rasistiske holdninger på boligmarkedet


– Når jeg bodde i New York og London, spurte de om jeg hadde jobb, og om jeg kunne betale. Det var alt. I Oslo virker det ikke som om det spiller noen rolle om jeg har penger, sier han.


– Ingen skal få lov til å kjenne seg nedtrykt på denne måten. Jeg skjønner ikke at noen kan føle seg så overlegne andre bare på grunn av hudfarge. Men jeg er optimistisk, så jeg gir ikke opp ennå, sier han.



Jeg er IKKE overrasket. Det er jo bare å lese tre tilfeldige tråder på et tilfeldig debattforum og da forstår man hvor landet bokstavlig talt ligger.
blog comments powered by Disqus